Annas blogg

lite svammel om mitt liv :)

Operation

Publicerad 2010-01-21 11:57:34 i Allmänt,

Kom till Eksjö klockan 8 i tisdags. Hamnade på ett ställe som kallas för slussen. Där fick jag en säng och så fick jag ta på mig ett par jätte sexiga trosor som nog va de största jag sett :) (Sa till Roger att jag skulle ta med mig ett par hem!)  Å en snygg sjukhusskjorta. Sen kom det en läkare och ritade på min mage var de skulle lägga snitten någon stanns. De satte en nål i armen och passade på att ta lite prover också. Sen fick jag vänta och vänta. Kollade på tv och sov lite. Vid tjugo i tolv så kom dom och sa att det va min tur att åka upp till operation. Fick fyra värktabletter och en lugnande innan de rullade iväg mig. Sen fick jag vänta en liten stund igen. Efter ett tag kom det en jätte trevlig sköterska och hämtade mig in till operationssalen. Där fick jag lägga mig operationsbordet å så spände de fast mina ben. Det kom en trevlig narkos läkare som skulle söva mig. Han skojade och pratade så det va inga problem att slappna av (å så såg han väldigt bra ut också hihi) och ta det lugnt. De skulle sätta en nål till men eftersom jag är svårstucken och nålrädd så väntade de tills jag hade somnat. 
Efter ca 6 timmar vakande jag på uppvaket. Fick ligga där en stund. Fick lite saft att dricka, känns ganska konstigt i halsen efter att man har haft en tub i halsen medans man är sövd. 

Blev sedna hämtad och körd till kirurgavdelningen. Fick dela sal med en äldre arabisk kvinna som inte kunde ett ord svenska. Ringde till Roger och mamma medans jag slumrade lite samtidigt. Va ganska med tagen. Sen tyckte personalen att jag skulle kissa. De gjorde ett ul och kom fram till att min blåsa va väldig full. Men i samma veva så blev jag väldigt yr och illamående så de vågade inte ta upp mig ur sängen. Så de försökte att få mig att kissa i ett bäcken vilket inte funkade alls! Efter en stund så sa jag att de fick allt hjälpa mig upp på toa istället. Det gick ganska bra men jag blev väldigt yr så det va snabbt tillbaka till sängen igen men jag han bara till kanten innan jag började kräkas. Tur att de har påsar nära till hands! Medans jag va på toa så upptäckte de att den arabiska kvinnan hade avlidet så de körde snabbt ut henne ur salen så jag såg henne aldrig. Men lite obehagligt va det allt. 
Fick ganska mycket smärtstillande. Natten gick så där. Kunde bara ligga på vänster sida. Vid två tiden fick jag kramper på högersidan så då kom dom in och gav smärtstillande i låret. Sen kunde jag sova lite till!
Kände mig ganska ok på morgonen och det blev klart att jag skulle få åka hem på förmiddagen.
Kom in en läkare till mig och pratade å undrade om jag kände något obehag av kvinnan som dog å medans hon pratade med mig fick jag väldiga kramper vid revbenen på högersidan. Det blev lite panik och det kom massor av folk in till mig. Jag fick då smärtstillande direkt in i blodet så det hjälpte nästan på en gång. Sedan blev det en massa provtagning och fastande igen. Å ännu en påse dropp. Fick sen besök av Anna-Karin men va ganska sliten då. Men blev ändå väldigt glad av att få besök! När hon hade gått så dröjde det inte så länge innan Malin kom på ett litet besök. Lagom när hon kom så börjad jag få ganska ont igen men då fick jag en hel hög med tabletter så det avtog ganska snart. Sen kom Roger och det började pratas om ifall jag skulle åka hem. Proverna såg bra ut så det fanns inget där att oroa sig för. Så jag fick åka hem. Hade en liten pratstund med en sköterska som va skolkompis med min mamma innan jag åkte hem. Vi pratade om mamma och grät en skvätt båda två. Det är ett känsligt ämne.
Mamma är verkligen en älskad människa som jag tror har berört ganska många i sin omgivning.
Fick med mig en hel omgång värktabletter hem.
Första natten hemma har gått jättebra. Har inte ens behövt sparka upp Roger för att hämta tabletter till mig!

Tack till alla som har tänkt på mig, de som hälsat på mig, svärmor som har tagit hand om barnen och självklart personalen på kirurgavdelningen. Alla har varit helt underbara!

Kram Anna

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-21 12:47:09

Hoppas du har piggat på dig nu Anna!...Måste varit jätte jobbigt :( Stackare.. Men skönt att det är borta nu så du slipper de där anfallen! Säg till om du vill ha besök nån dag :) Många kramar!!!

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-01-21 13:28:46

Sho tjejen. Vilken drama!! :-D Tur att det är klart o du mår bättre nu då. Kram

Postat av: Anna

Publicerad 2010-01-21 13:45:58

Vill gärna ha besök någon dag bara du talar om vem du är :)

Kram

Postat av: Annica

Publicerad 2010-01-21 14:32:54

Blev visst en lite dramatisk sjukhusvistelse det där!! Skönt att du mår bra nu iaf!! Kramar

Postat av: Sara Hägg

Publicerad 2010-01-21 20:12:39

Hihihi det e bara jag ;)

Postat av: matilda

Publicerad 2010-01-28 20:36:41

vad har du gjort för operation ? :O hoppas du mår bra :) saknar faktiskt min gamla(!!) barnvakt :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela